No valid database connection Table 'arummela_joomladb.jos_sh404SEF_meta' doesn't exist SQL=SELECT id, metadesc, metakey, metatitle, metalang, metarobots FROM jos_sh404SEF_meta WHERE newurl = 'index.php?option=com_content&Itemid=60&id=47&lang=hu&view=article'
Repertoár | Repertoár
Legújabb képek
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter

Ma: nov. 16, 2018

Repertoár

Panyembrama, Pendet

(Bali, kb. 8 perc)

Szakrális töltetű templomi táncok. Eredeti funkciójuk felajánlás, virágáldozat bemutatása a fontosabb vallási rituálék elején – az istenek jóindulatának elnyerésére. A balinéz templomokon kívül, profán környezetben előadva általában az egybegyűltek üdvözlésére szolgál: a fiatal lányok virágkosárral a kezükben táncolnak, majd virágszirmokat hintenek vendégszeretetük jeléül, a vendégek tiszteletére.

 

Kembang Topeng

(Nyugat-Jáva, 6 perc)

 

Nyugat-jávai tánc, mely a tradicionális harcművészet, a pencak silat mozdulataiból épül fel. A koreográfia dinamikus mozdulatai a tenger hullámzásához hasonlatosak.

 

Gambyong Pareanom

(Közép-Jáva, kb. 9 perc)

Tradícionális közép-jávai udvari tánc, melynek eredete a falusi termékenységi rítusokban keresendő. A szultáni udvarok repertoárjába csak a XX. században került be, ahol jóval letisztultabb, kifinomultabb, „megzabolázott” alakban él tovább a mai napig. A Gambyong vidám, játékos, rafinált tánc, a mozdulatokat elevenség, visszafogott kacérság jellemzi. Napjainkban – eredeti, termékenységet segítő funkciója révén, illetve az őt kísérő gamelán zene szokatlanul gyors ritmusának, élénkségének köszönhetően - az esküvői szertartások elmaradhatatlan tartozéka.

 

Jaipongan

(Nyugat-Jáva, kb. 7 perc)

A Jaipongan Nyugat-Jáva legpopulárisabb tánca – szinte minden közösségi eseményen eltáncolják. A nyugat-jávai muzulmán mércével mérve erotikusnak tartott tánc eredete az animista termékenységi szertartásokban keresendő, és a mai napig az esküvők kötelező elemének számít. A kísérő zene és ének arab hatásról árulkodik A hangsúlyos dobjátékra épülő, dinamikus, hagyományosan improvizatív női táncban visszaköszönnek a régió hagyományos harcművészetének, a pencak silatnak mozdulatai.

 

Yapong

(Észak-Nyugat-Jáva, kb. 5 perc)

Bagong Kussudiardjo által koreografált tánc az indonéz szigetvilág fővárosából, mely az egykori jayakartai vagy batáviai (mai Jakarta) lányok önfeledt örömét, vidámságát mutatja be.

 

Golek Sukaretna

(Közép-Jáva, kb. 9 perc)

Hagyományos udvari tánc, melyben a szakrális közép-jávai táncok bonyolult és kifinomult technikája köszön vissza. A golek táncok a fiatal, nemesi származású hölgyek ünnepi készülődését ábrázolják – a kecses és elegáns táncban gyakoriak az öltözködést, a tükör előtti szépítkezést imitáló mozgáskombinációk.

 

Tari Satria

(Közép-Jáva, kb. 5 perc)

Bagong Kusodiarjo yogjakartai koreográfus műve. A koreográfia a tradicionális jávai férfi táncok mozdulataiból építkezik. Zenei kísérete erőteljesebb hangzással szólal meg, hangsúlyozva a tánc karakterét. Maga a tánc a csatába induló nemes harcos felkészülését mutatja be.

 

Cendrawasih

(Bali, kb. 8 perc)

Cendrawasih jelentése: “Paradicsommadár”. Ez a lendületes balinéz tánc a paradicsommadarak násztáncát mutatja be. Gyönyörű barna, sárga tollazatú vadmadarak elevenednek meg ebben a modern koreográfiában, akik természetetes környezetükben, dús erdőkben, tiszta vizű patakokban megmártózva élik önfeledt, szabad életük.

 

Joged

(Bali, kb. 8 perc)

A Joged flörtölő tánc, a szerelmi csábítás játéka a női táncosok és a férfi közönség között Bali szigetén. Eredetileg különböző népünnepélyekkor táncolták, bambusz hangszerekből álló gamelán kísérettel – a Joged egy ősi, termékenységi rítusokhoz kapcsolódó tánc modern, pusztán szórakoztató célzatú átirata.

 

Tari Kandangan

(Nyugat-Jáva)

Tradicionális szundanéz szólótánc. Egy hercegnőt ábrázol, aki férfiruhába öltözve keresi rég eltűnt testőr szerelmét a csatában.

 

 

Joged Lila Cita

 (Bali)

Egy, a joged táncokból inspirált koreográfia. Ebben a táncban a hétköznapi Bali egyszerű lakosai jelennek meg, két szerelmes pár incselkedései elevenednek meg a nézők előtt. A táncot egy fiatal balinéz művész, I Gede Putra Widyutmala koreografálta.

 

Tari Oleg Tamulilingan

 (Bali)

1962-ben koreografálta Ketut Mario, és a Kebyar Duduk tánc mellett ez a másik legjelentősebb műve. Mint megannyi balinéz tánc ez a koreográfia is egy stilizált világban szereplő képek (a balinéz hindu mitológia és világkép) tánc nyelvére fordítva elevenedik meg. Idilli kép: a Nirvána egyik csodálatos virágoskertjében megjelenő méh pár édesded tánca és játéka. A nőstény méh virágok nektárját élvezi, mikor megjelenik a hím méh. A hím incselkedésével, udvarlásával megzavarja a nőstényt. Idő elteltével azonban már kettesben élvezik a Nirvána boldogságában a virágok nektárját, megszületett szerelmüket.

 

Topeng Doa Watak

 

(Nyugat-Jáva)

A Topeng Doa Watak, vagyis kétmaszkos tánc a Ramanaja hindu hősköltemény egy epizódját mutatja be. Rahwana, a ráksaszakirály elrabolja Szítá hercegnőt és házában fogva tartja, ahol a hercegnő folytonosan bújkál a démonkirály elől, ő viszont megszállottan keresi. Az első maszk Szítát, a második pedig Rahwanát ábrázolja.

 

Tari Piring

(Szumátra)

A nyugat-szumátrai minangkabau népcsoport legismertebb tánca. Az eleven és dinamikus tányéros tánc a földművesek örömét és háláját jeleníti meg, melyet a bő termés, a sikeres betakarítás során éreznek.

 

Tari Indang

(Szumátra)

Az Indang tánc a Nyugat-szumátrai Minangkabau kultúrkörből származik. Ez a tánc erősen kötődik a minangkabau kultúrára jellemző iratlan népköltészethez, amit a táncosok és/vagy a zenészek kántálása jelenít meg.

 

Tari Tokecang

(Nyugat-Jáva)

Egy jellegzetes Nyugat-jávai tánc a szunda kultúrkörből. A táncot kísérő dal az ember társadalmi, közösségi beágyazottságáról szól, ami a Nyugat-jávai kultúra (és az indonéz kultúra) egyik legalapvetőbb morális értéke, így a tánc erre a tradicionális, kulturális értékre emlékezteti a nézőit az elő hagyományban.

 

Goyang Caesar

Ez egy viszonylag új keletű tánc, ami a dangdut nevű indonéz popzenei koncerteken látható jellegzetes tánc és csípőmozgásnak egy a színpadra koreografált változata. A dangdut a helyi, elsősorban Nyugat-Indonéziában elterjedt maláj, arab és hindusztáni, elsősorban bollywoodi zenei tradiciókból fejlődött ki Indonéziában. Ma világszerte megtalálható, hallható, elsősorban a nagy kikötők kocsmáiban, ahol az indonéz tengerészek megfordulnak, Japántól Dél-Amerikáig.

 

Gamelan Rindik

A rindik bambuszból készült, igen virtuóz hangszer, amit annak köszönhet, hogy a zenészek többnyire párban, egy közös szólamot egymással kiegészítve játszanak. Ennek a technikának a jóvoltából a zene tempója olykor hihetetlen sebességet képes elérni, ám a hangszeres játék nagyon magas szintű koncentrációt igényel. A rindik leginkább a könnyed mulatság, a felszabadult, világias ünneplés kelléke, így viszonylag ritkább is Bali szigetén („csak minden   második sarkon” hallható szemben a bronzból készült gamelán hangszerekkel, melyek minden hindu templomban, minden kerület, falu központi épületében   megtalálható és hallható), ahol szakrális és vallásos odaadással csordultig telik az élet szinte minden pillanata. A hangszerek egy öt fokú, pentaton skálában vannak hangolva, mely eltér az európai fülnek megszokott hangrendszertől.